- להאזנה מערכות ביראת השם 004 יראה מני אדם
מערכות ביראת השם 004 יראה מני אדם
- 5751 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
יראה תחתונה הוא יראה בבני אדם, ויראה זו הוזכר באורחות צדיקים. גם יש יראה תחתונה של יראת העונש, ויש יראה מלומדה, ואפי' ביראת הרוממות שייך מלומדה.
מהו תכלית היראה? להספר החינוך, תכלית היראה הוא לעקור הרע, ולהרמב"ם תכלית היראה הוא לגלות אמונה.
כתב הנפש בחיים שגם יראה בבני אדם הוא חיובי, שזה סיוע שלא לחטוא. זה שפיר להחינוך שהיראה הוא כדי לעקור הרע, אבל להרמב"ם צ"ב מהו יראה מבני אדם, הא יראה זו לא הביא לשום גילוי באמונה, יראה זו הוא היפוך הגמור של אמונה.
בספר מכתב מאליהו (ח"ה) כתב שיראה מבני אדם אינו כלום, רק אם הוא משתמש בו כדי להגיע ליראת הרוממות.
כתב באור ישראל, שההרגל עוזר להיראה. למה? משום שההרגל ליראה מבני אדם יש קביעות של יראה, וקביעות זו מועיל ליראה עליונה.
ביראת העונש, יש יראה מיסורין. יש בזה כמה דרגות: יראה בממונו, יראה מאשתו, יראה מבניו, ויראה מגופו. אלו יסורין הבא מחיצוניות, יסורי הגוף. (יש בכלל אלו גם יסורי נפש, איסור ממונו הוא גם יסורי נפש). למעלה מכל יש יראה ממיתה, ולמעלה מכך יש יראה מגהנים.
יראה מגהנים הוא קשה ביותר, משום שאין אנו רואים גהנים, אנו רואים רק יסורי הגוף. אפשר שאנו מתייראים מחבוט הקבר, אבל יראה מגהנים נעלמת מאיתנו בכלל.
העמדנו שיש ב' שיטות מהי יראת העונש, להספר החינוך והתומר דבורה היראת העונש הוא יראה מיסורין (בגוף, בממון, ממיתה ומגהנים), ויראת העונש להרמב"ם והמסילת ישרים הוא להתיירא מיום הדין – כמו שסיים שלמה את ספרו קהלת, "סוף דבר הכל נשמע". אין זה יראה מעונש, אלא יראה מדקדוק הדין.