נושאים בפרשה_026_שמיני תשעח
- 4084 צפיות
- הדפס
- שלח דף במייל
שמיני - נפילה
"ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העלה ואת החלבים וירא כל העם וירנו ויפלו על פניהם". ואיתא בחז"ל (הובא בחופת אליהו) במשה מהו אומר ותצא אש מלפני ה', בשלמה מהו אומר, וכל בנ"י רואים ברדת האש, באליהו מהו אומר ותפול אש ה', יציאה במשה, ירידה בשלמה, ונפילה באליהו, ללמדך שטובה צפורנן של ראשונים מכריסן של האחרונים". ועל אף שמצד האש במשה נאמר ותצא, ומצד המקבלים היה מקבל לכך "וירנו". [ר"ל שהמקבלים היו ברי דרגה לקבל, וזהו הרינה שהשיגו דרגה זאת]. אולם עדיין היה במקבלים גם מדרגת "ויפלו על פניהם", נפילה.
והנה שורש כל הנפילות כולם הוא באדם הראשון (בראשית ב, כא) ויפל ה' אלקים תרדמה על האדם וישן ויקח אחות מצלעתיו וגו'. ואמרו (בב"ר יז) חז"ל "ג' תרדמות הן, תרדמת שינה, תרדמת נבואה ותרדמת המיטה וי"א תרדימת שינה, ויפל ה' אלקים תרדמה על האדם וישן". והרי שלמדו שזו נפילה של שינה. אולם מאידך אמרו חז"ל (סדר עולם פרק כא) "אלו מ"ח נביאים וז' נביאות שנתנבאו להן לישראל וכו' באדם הוא אומר ויפל ה' אלקים תרדמה על האדם וישן". והרי שזו תרדמת נפילה של נבואה. ונמצאנו למדים, שבנפילה זו היתה שתי פנים דבר והיפוכו. א. נפילה של שינה. ב. נפילה של נבואה. ונפילה זו היא השורש לכל הנפילות כולם.
ושורש נפילה זו של קלקול היא נתגלתה בענף, בקין, כמ"ש (בראשית ד, ה) "ואל קין ומנחתו לא שעה, ויחר לקין מאד, ויפלו פניו". ובתרגום "ואיתכבישו". אולם יתר על כן התגלה נפילה לצורך נשים כעין אדה"ר "בנפילים" כמ"ש (שם ו, ד) "הנפילים היו בארץ בימים ההם, וגם אחרי כן אשר יבאו בני האלהים אל בנות האדם". ודרשו חז"ל (ב"ר כ"ו) נפילים שהפילו את העולם, ושנפלו מן העולם, ושמלאו את העולם נפילים בזנות שלהם". ושורשו מנפילת אדה"ר לצורך אשה ומהענף נפילת קין. ולכך לחד שיטה בחז"ל אמרו במדרש, "אלו בניו של קין שהיו גדולים בכל הדור ההוא".
והוא שורש פלשתים (שם י, יד) פל - שתים. ופיכל שר צבאו של אבימלך פיכל - פל - כי. ויתר על כן פלג (שם י, כה) פל - ג. ובנו נאמר "כי בימיו נפלגה הארץ". פל-ג של כל הארץ. וזהו גם מדרגת פילגש - פלג - יש. וכן שפל, פל - ש.
והנה שורש דתיקון לכל נפילות הללו הוא אברהם אב - רם היפך נפל - רם. והמתנגד לרוממות זו של אברהם הוא אמרפל (שם יד, א) ואמרו בעירובין (נ"ג ע"א) "רב ושמואל, חד אמר נמרוד שמו, ולמה נקרא אמרפל, שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש". "אור כשדים" וחוזר ומפילו לקין שנאמר בו ויחר לקין מאד ויפלו פניו כנ"ל ואמרו שם בב"ר (כ"ב) נעשו כאור. והוא שורש אור כשדים והשורש הקדום להחזיר את אברהם אבינו לנפילת אדה"ר ועל שם כן נקרא נמרוד - נם - רד. כמ"ש באדה"ר ויפל ה' אלקים תרדמה על האדם. תרדמה - נמרוד.
והנה אע"פ שנפילה זו לא נגעה בפועל באברהם אולם נגעה בבן אחיו לוט כמ"ש שם (יב, י) "ויפלו שמה וגו' ויקחו את לוט". ולפיכך דייקא נאמר שם (יג) "ויבא הפליט ויגד לאברהם", על בן אחיו לוט שנפל. פליט דייקא פל - יט (יט גימטריא חוה). פליט דייקא מבשר על נפילה. ויתר על כן פרש"י מחז"ל, "ומתכוון שיהרג אברם וישא את שרה". כלומר, הוא ממשיך את מעשה אמרפל שאמר והפילו לאברהם אבינו וזהו מקום קבורת אברהם מכפלה. פל - מכה. מתקן את הנפילה. ושורש התיקון בחזרה לאלף - פלא עליון[1].
[1] הערת המערכת
בשולי המאמר כותב מו"ר שליט"א כל שרשי הלשונות הקשורים למאמר זה. והננו מציגים אותם לפניכם הקוראים היקרים:
זלפה. נפלת, פיצל, פניאל, חלף, אליפז, אלוף, פתילה, פלוא, פילל, נפלא - פלא, אלצפן, פוטיאל, אפיל, פעל, לפי, לפני, אלף, פסל, לפיד, ערפל, פיגול, שפל, ילפת, פגעיאל, חלף, פלא, עפל, פלת, שלף, צלפחד, פדהאל, תפל, פתלתל.